Trondheim Tangoklubb

paint the music with your feet

Milongaregler

Milonga’en er vår arena for sosial dans. Her møtes vi for gi hverandre gode danseopplevelser, treffe venner og stifte nye bekjentskaper. På en milonga spilles det tangomusikk og det er enkel bevertning; noe å bite i når man ikke danser.

En milonga kan føles litt fremmed de første gangene, derfor har vi laget denne lille oppsummeringen.

De sosiale rammene for milonga’en er basert på den kulturelle arven som følger med den argentinske tangoen og som bidrar til flyt på dansegulvet og trygghet for alle besøkende. Når vi danser forholder vi oss derfor til følgende:

  1. Danseretning og flyt: vi danser ‘mot klokken’ og unngår å forårsake ‘trafikk-kork’.
  2. Trygghet for danserne: det er førerens oppgave å føre på en slik måte at ingen utsettes for fare eller at man forstyrrer dansen til andre par. Å bli tråkket på av en stiletthæl eller å bli truffet av en høy boleo kan medføre både smerte og skade.
  3. Dansesirkler: hver sirkel på dansegulvet kalles en ronda. Midt på gulvet er det normalt et åpent rom; her kan avanserte dansere utføre mer plasskrevende figurer eller uøvede kan prøve seg uten å forstyrre flyten i de ytre sirkler. Vi følger normalt køen i den sirkelen vi er.
  4. Forbikjøringer: disse holder vi til et minimum – hvis absolutt nødvendig skal de foregå til venstre; aldri til høyre!
  5. Øvingstrinn: nye og uøvde dansetrinn hører hjemme på practica (øvingskveld); på milonga danser vi det vi kan og som vår partner kan følge.
  6. Vennlighet: vi kritiserer eller belærer aldri vår partner på dansegulvet. All form for opplæring eller undervisning hører hjemme på practica’en. Det er vanlig å takke for dansen før man går av gulvet og følge følgeren tilbake til (sitte)plassen sin.
  7. Omfavnelsen: føreren inviterer til abrazo’en (omfavnelsen). Selv om føreren inviterer til en tett stil kan følgeren velge en løsere eller åpen stil hvis det føles mer komfortabelt. Omfavnelsen hører til dansen – det er vanlig å gi slipp på dansepartneren mellom sangene.
  8. Høflighet: det er normalt å fullføre en tanda med samme partner, men unntak finnes. Hvis man er usikker på nivået til en potensiell partner kan man vente med å by opp til slutten av tanda’en.

Musikken som spilles på en milonga er ofte delt inn i tanda’er (dette er musikk som passer sammen og som regel består en tanda av musikk fra en orkesterleder hentet fra samme tidsepoke, ofte med den samme sangeren). Hver tanda består av 3 eller 4 låter og en tradisjonell serie av 6 tanda’er består av: tango, tango, vals, tango, tango, milonga (TTVTTM eller TTMTTV). Avvik fra en slik serie forekommer og kommer an på kveldens DJ. Innslag av moderne musikk og populærmusikk som er egnet for tangodans kan også forekomme.

De fleste steder er det vanlig at DJ’ene bruker cortina mellom hver tanda. Dette er et kort mellomspill hvor danserne normalt forlater gulvet. Hensikten med cortina’en er i tillegg til å markere endringen i musikken, blant annet at dansegulvet skal være fritt slik at det er lettere for dansere på hver side av gulvet å by opp ved hjelp av cabeceo, dersom de ønsker det. Cortina’en skaper også et naturlig avbrekk hvor det er mulig å avslutte dansen dersom man ønsker å hvile eller ikke ønsker å danse påfølgende tanda med samme partner.

Cabeceo/mirada er en måte vi kan benytte for å by opp partnere på milonga’en. Dette innebærer først å få øyekontakt med den man ønsker å danse med, deretter byr man opp ved et nikk (smil) og/eller en vennlig og høflig (diskret) bevegelse som viser at man ønsker å danse. Den potensielle partneren svarer med et tydelig nikk (smil, aksepterer invitasjonen) eller ser bort (avviser).